4 mei 2022

Non-conformiteit

-  blog  -

U heeft een product in de winkel, aan de deur of via het internet gekocht. Tot uw grote verbazing gaat dit product na enkele weken al stuk. Er is dan met andere woorden sprake van een non-conformiteit, oftewel een ondeugdelijk product. Wat zijn nu uw rechten als consument? 
 
Dit is geregeld in artikel 17 e.v. van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. 
 
Wanneer is er sprake van een non-conform product?
In de volgende gevallen kunnen we spreken van een product dat non-conform, oftewel ondeugdelijk is:
  • volgens de verkoper bezit het product bepaalde eigenschappen, terwijl dit niet zo blijkt te zijn,
  • gelet op de aard (merk, nieuw/oud) en de prijs van het product, heeft het product niet de eigenschappen die u mocht verwachten,
  • u heeft een ander (soort, aantal of maat) product gekregen dan overeengekomen.
Wie draagt de bewijslast?
Wanneer u een product heeft gekocht bij een bedrijf (lees: consumentenkoop), dan wordt geacht dat het product non-conform, oftewel ondeugdelijk is, indien het product binnen 6 maanden (na aanschaf) gebreken begint te vertonen.
 
Wat zijn uw juridische mogelijkheden?
Indien is vastgesteld dat het product dat u heeft ontvangen non-conform is, dan heeft u meerdere (afdwingbare) rechten. Deze rechten zijn te vinden in artikel 21 en 22 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Uw rechten zijn als volgt:
  • u heeft recht op aflevering van het ontbrekende (bijvoorbeeld de oplader die niet is meegeleverd bij uw smartphone),
  • u heeft recht op herstel van het afgeleverde product (de verkoper repareert kosteloos de kapotte smartphone),
  • u heeft recht op vervanging van het afgeleverde product (de verkoper geeft u een nieuwe smartphone),
  • u heeft tot slot nog het recht om het herstel door een derde uit te laten voeren, indien de verkoper nalaat om binnen een redelijke termijn het product te herstellen. De kosten kunt u vervolgens verhalen op de verkoper.
Indien herstel of vervanging onmogelijk is of niet van de verkoper kan worden gevergd (of wanneer de verkoper simpelweg niet wil), dan heeft u het recht om:
  • de overeenkomst te ontbinden,
  • de prijs te verminderen.
Hoe zijn de genoemde rechten af te dwingen?
Uw recht hebben is een, uw recht halen is twee. Indien sprake is van een non-conform product, oftewel ondeugdelijk product, dan dient u de onderstaande stappen te zetten ter verkrijging van uw recht.
 
Stap 1: u deelt aan de verkoper mee dat het bij hem gekochte product non-conform, oftewel ondeugdelijk is.
 
Stap 2: indien de verkoper niet met een goede oplossing komt, dan wijst u hem (per mail of per brief) op de in artikelen 17, 21 en 22 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. 
 
Stap 3: komt de verkoper na stap 2 nog niet met de juiste oplossing, dan dient u een zogenaamde ‘ingebrekestelling’ te sturen per brief (het liefst aangetekend). Met deze handeling geeft u aan de verkoper nog een laatste mogelijkheid om te voldoen aan zijn verplichtingen volgens de wet (lees: herstel of vervanging van het ondeugdelijke product).
 
Stap 4: indien de verkoper ook na de ingebrekestelling zijn verplichtingen niet nakomt, dan heeft u het recht om de overeenkomst te ontbinden. U krijgt de koopprijs terug en de verkoper zijn product. 
 
Stap 5: komt u er met de verkoper niet uit, dan zal de situatie uiteindelijk voorgelegd moeten worden aan de geschillencommissie of de rechter. 
 
Schadevergoeding
Wanneer u door het ondeugdelijke product schade heeft geleden (bijvoorbeeld gevolgschade aan je nachtkastje door een ontplofte telefoonoplader), dan kunt u de verkoper voor deze schade aansprakelijk stellen. 
 
Heeft u te maken met een soortgelijk geval? aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact met mij op.