9 november 2022

Tweedehands auto

-  blog  -

U heeft een tweedehands auto gekocht bij een autobedrijf of garage. Deze auto begint al na een korte tijd ernstige gebreken te vertonen. Wat zijn uw mogelijkheden?

Ten eerste is hier sprake van een zogenaamde consumentenkoop. U heeft namelijk als consument (lees: natuurlijk persoon) een auto (lees: een roerende zaak) gekocht bij een autobedrijf of garage (lees: verkoper die handelt in het kader van zijn bedrijfsactiviteit). De regels over consumentenkoop zijn te vinden in het zevende boek van het Burgerlijk Wetboek (BW). 

Van belang is dat de gekochte auto aan de overeenkomst moet beantwoorden, oftewel deugdelijk moet zijn op het moment van aanschaf. Een tweedehands auto wordt ondeugdelijk geacht wanneer de gebreken zich binnen een half jaar na aanschaf openbaren en een gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid (bijvoorbeeld problemen aan de motor of versnellingsbak). Er is dan sprake van een non-conformiteit als bedoeld in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. 

Als vaststaat dat de auto ernstige gebreken vertoont, die een gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid, dan kunt u van de verkoper kosteloos herstel of vervanging vorderen op grond van artikel 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. U dient de verkoper hiervoor een redelijke termijn te stellen.  

Wanneer de verkoper niet binnen de gestelde termijn overgaat tot kosteloos herstel of vervanging, dan kunt u de overeenkomst ontbinden. U krijgt dan uw geld terug en de verkoper de auto. Heeft u daarnaast schade geleden, dan is het in sommige gevallen mogelijk om deze schade op de verkoper te verhalen. 

Stappenplan

  • U merkt dat uw auto gebreken begint te vertonen en laat hem nakijken bij uw garage. 
  • Uw garage constateert dat de auto gebreken vertoont die een gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid (bijvoorbeeld een defecte motor). Let op: laat uw garage dit altijd schriftelijk bevestigen. 
  • U stelt de verkoper vriendelijk op de hoogte van de geconstateerde gebreken en verzoek hem om deze – binnen een redelijke termijn – kosteloos te herstellen of te vervangen (per mail of per brief!).
  • Indien uw vriendelijke verzoek niet het gewenste resultaat oplevert, dan stuurt u per aangetekende brief een zogenaamde ‘ingebrekestelling’. Met deze brief geeft u aan de verkoper nog een laatste gelegenheid om over te gaan tot herstel of vervanging. 
  • Indien de verkoper ook na de gestelde termijn in de ingebrekestelling (in de regel twee weken) niet is overgegaan tot herstel of vervanging, dan heeft u dus het recht om de overeenkomst te ontbinden. U maakt dit aan de verkoper kenbaar door het versturen van een brief met daarin de mededeling dat u de overeenkomst op grond van artikel 7:22 van het Burgerlijk Wetboek buitenrechtelijk ontbindt. De overeenkomst is daarmee ongedaan gemaakt, wat kortgezegd betekent dat u uw geld terug (moet) krijgen en de verkoper de auto.

Heeft u te maken met een soortgelijk geval? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.